آموزشگاه علمی رحمانی

برگزاری کلاس های کنکور تقویتی

مشاوره رایگان

  • کد مقاله: 100026
  • تاریخ نشر: سه شنبه , 1394/09/12
  • تعداد بازدید : 8760
  • نویسنده : مشاور موسسه علمی رحمانی
  • موضوع : اهمیت درس زیست در چند کنکور اخیر

اهمیت درس زیست در چند کنکور اخیر


اهمیت درس زیست در چند کنکور اخیر

اهمیت درس زیست در چند کنکور اخیر و نحوه خوب خواندن آن جهت گرفتن درصد بیشتر
میانگین درس های 10 نفر اول کشور در هرگروه می تواند جدیت سوالات کنکور سراسری را به دانش آموزان نشان دهد . میانگین درصدهای ده نفر اول کنکور 94 تجربی در کشور به شرح زیر است :
ادبیات :0/90        عربی :8/84        دینی :3/92          زبان :3/89          زمین شناسی :1/50           
ریاضیات :8/81    زیست شناسی :6/74           فیزیک 1/86        شیمی :8/88       
اگر از درس زمین شناسی کنکورکه در هیچ سالی اقبالی نداشته صرف نظر کنیم ، میانگین 6/74    درس زیست شناسی کنکور بسیار تکان دهنده و قابل تامل است . در سال های گذشته این میانگین به بیش از 80 می رسید . از طرف دیگر میانگین 6/74 در درس زیست شناسی کنکورکه هر سوال آن معادل 2 درصد ( 50 سوال 2 درصدی ) است نشانگر این است که حتی 10 نفر اول کشور در گروه تجربی که بطور حتم جزو با سوادترین دانش آموزان دبیرستانی کشور قلمداد می شوند امکان جوابگویی به حدود 13 سوال ( از 50 سوال ) زیست شناسی کنکور را نداشته اند . در نگاه دیگر می توان دریافت که از این 10 نفر 2 نفر با درصد 66 و 4/67 درصد زیست کنکوریعنی 33 و 34 سوال (از 50 سوال ) زیست شناسی کنکورتوانسته اند جزو نفرات برتر قرار گیرند . بین این افراد  بالاترین درصد هم 84 درصد متعلق به نفر اول گویای این مطلب است که 8 سوال این درس بسیار جدی و حرفه ای طراحی شده است که امکان پاسخگویی را نیافته است .
کار آماری دیگری که در این جا برای کنکور 94 صورت گرفت ( باز نشانگر تاثیر عجیب درس زیست شناسی  در کنکور گروه علوم تجربی بود ) بررسی پاسخ برگ های کنکور 100 داوطلب است .
در مقدمه این بخش بهتر است بدانیم که در آزمون های تستی پاسخ گویی غلط به کمتر از 10 درصد سوالات به نسبت ، طبیعی است و بهمین دلیل اختلاف رتبه شدید یا عجیب ایجاد نمی کند ( مثلا 20 جواب غلط در 200 سوالی که داوطلب کنکور در اختیار داشته است ) اما وقتی تعداد پاسخ های غلط افزایش می یابد و از مرز 15 درصد تعداد کل سوالات کنکورمی گذرد در بسیاری از موارد می تواند رتبه داوطلب کنکوررا نسبت به کسی که به همان اندازه جواب درسته داشته و جواب غلط کمتری دارد ، دو برابر کند . این تفاوت رتبه دو برابر در اغلب بازه های تراز نمایان است و تشریح علل آن در این مجال نمی گنجد.
اما نتیجه این مقدمه پس از دقت در پاسخ برگ داوطلبان کنکور تجربی 94 که در مرکز مشاوره بررسی شد ، این است که اغلب داوطلبان تجربی با هر رتبه ای بیش از 30 جواب غلط ( 11 درصد کل سوالات ) دارند و تقریبا نیمی از این غلط ها متعلق به درس زیست شناسی است . بطور مثال در رتبه 620 از بین کل 27 پاسخ غلط ، 13 پاسخ غلط متعلق به زیست شناسی ، در رتبه 2773 از بین 30 پاسخ غلط متلعق به درس زیست شناسی ، دررتبه 3341 ازبین 37 پاسخ غلط 16 غلط متعلق به درس زیست شناسی و .. می باشد.
اگر بهمین اندک بسنده کنیم می توان دریافت که در گروه تجربی لطمه هایی که از جانب درس زیست شناسی به داوطلبان کنکورمی خورد بسیار وسیع و قابل توجه است ( به جز مدیریت زمان در جلسه کنکور که به خاطر وقت گیر بودن و حساسیت این درس که باعث می شود وقت کافی صرف درسهای اختصاصی دیگر نشود ) پس با چنین صورت مساله پیچده ای چه باید کرد ؟
  1. درس زیست شناسی کنکور بسیار مهم و با ضریب 12 بیشترین تاثیر را در قبولی رشته های اصلی دارد.
  2. تمام داوطلبان کنکورسعی دارند 80 تا 90 سوالات زیست شناسی را درست پاسخ دهند .
  3. در طی سال وقت قابل توجهی صرف مطالعه درس زیست شناسی کنکورمی شود.
آیا می توان از داوطلب گروه کنکورتجربی انتظار داشت با توجه به آمار ارائه شده تعداد کمتری از سوالات زیست شناسی کنکوررا پاسخ دهد ؟ جواب خیر است . چرا که تجربه شخصی من در بین همین داوطلبان کنکورکه پاسخ برگ 100 نفر از آنان را بررسی شده است نشان می دهد :( گوش دانش آموزکنکور بدهکار این آمارها نیست ) چرا ؟ چون داوطلب و دانش آموز 17 یا 18 ساله ی ما بسیار ایده آل گرا و بلند پرواز است که جزو خصیصه های نوجوانی است .
در همایش مشاوره ای هفته قبل از کنکور 94 به تمام داوطلبان کنکورتجربی در چند اسلاید که نمایش داده شد تاکید شد  که سال قبل  ( یعنی کنکور 93 ) میانگین زیست شناسی 10 نفر اول کشور کمتر از 80 درصد بوده است و نتیجه گرفته شد :
( پس حتی اگر حس می کنید لیاقت رتبه دو رقمی را هم در کشور دارا هستید لازم نیست بیشتر از 40 سوال زیست را پاسخ دهید .)
اما در بررسی پاسخ برگ های به این جمع بندی می رسیم که تا حدود رتبه 4000 ( در منطقه 1 ) داوطلبان کنکور حدود 80 درصد سوالات زیست را پاسخ داده اند ( 40 سوال یا بیش از 40 سوال زیست شناسی )
پس بهتر است معلومات داوطلب کنکورتجربی و جدیت او در مطالعه و یادگیری درس زیست شناسی را افزایش داد تا دست کم بدلیل پاسخ های غلط زیاد در این درس آسیب و لطمه جدی نبیند .
طرح لیبل های زیست شناسی کنکوردر همین راستا طراحی شده است .
تغییر سوالات درس زیست شناسی کنکور در سه تا چهار سال اخیر نشانگر این امر است که طراحان علاوه بر توجه به متن و جملات و کلمات و قید های کتاب به ترکیب مفاهیم مرتبط بین کتابها نظر جدی دارند . یعنی در درس زیست شناسی کنکورعلاوه بر سبک سابق که حفظ خط به خط و جمله به جمله و کلمه به کلمه زیست شناسی مدنظر بود. ترکیب بین مفاهیم کتاب های 3 ساله ( دوم تا چهارم دبیرستان ) اولویت یافته است . نظر به اینکه آموختن دقیق و صحیح  30 فصل زیست شناسی به این شیوه بسیار زمان برخواهد بود لزوم به برنامه ریزی و مرورهای جدی و دائمی و توجه به اهمیت نکات و سرفصل های مختلف شایان توجه می باشد.
این لیبل ها با هدف ایجاد تواضع (!) داوطلب در درس زیست شناسی کنکورطراحی شده است . چرا که در بسیاری از موارد داوطلبانی را مشاهده می کنیم که با دوبار مطالعه یک فصل و صرف 4 یا 5 ساعت در هفته برای این درس انتظار درصد 90 یا 100 را دارد . در حالی که نفرات برتر کنکور که سالها در بهترین دبیرستانها درس خوانده اند و در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان دارای رتبه بوده اند در انتهای سال کنکور ابراز می دارند که برای کسب درصد 80 یا 90 درکنکور 12 تا 16 بار کتابهای زیست دبیرستان را مطالعه کرده اند !
بسیاری از داوطلبان کنکوراین موضوع را باور ندارند که تکرار مفاهیم و محفوظات زیست شناسی برای تسلط نیاز به تکرار دائمی با ساعت مطالعه 14 تا 18 ساعت در هفته دارد.
این لیبل های تجربه چندین سال همکاری مرکز مشاوره با دبیران مطرح زیست شناسی کنکورکشور و تجربه رتبه های تک رقمی و دو رقمی و دقت و توجه و پیگیری روش مطالعه دیگر نفرات برتر گروه کنکورتجربی چند سال اخیر می باشد .
نحوه استفاده از لیبل های زیست شناسی
این لیبل ها که با عنوان هر فصل از کتاب های زیست شناسی طراحی شده است باید بالای هرفصل کتاب درسی نصب شود . با توجه به اهمیت هر کدام از این فصل ها تعداد دفعاتی که باید هر مبحث مطالعه دوره یا مرور شود مشخص گردیده است . درجه اهمیت فصل ها از 7 بار مطالعه ، دوره و مرور تا 14 بار مطالعه ، دوره و مرور در نظر گرفته شده است.
شما در هربار مطالعه یا دوره یا مرور جدی فصل ، باید یکی از مربع های بالای لیبل را تیک بزنید ( ذکر تاریخ هم می تواند نظم بیشتری به کار شما بدهد ) با این کار شما سطح تسلط خود را بر فصل های زیست شناسی خواهید فهمید و اگر به دنبال درصد های بالا و قابل قبول هستی باید دوره ها و تکرارهای خود را افزایش دهید و فصل های مهم تر که در کنکور سوالات بیشتری دارند را بارها و بارها ، بیشتر از بقیه فصلها مطالعه نمایید.
سعی کنید زمانی مربع یک فصل را تیک بزنید که مطالعه یا دوره کاملی داشته و از کار خود رضایت داشته اید.
در صورتیکه قبل از دریافت این لیبل ها برخی فصل ها را مطالعه کرده اید ، برای آن فصلها یک تیک در نظر بگیرید و مربع اول را پر کنید تا انگیزه ادامه کار در شما شکل بگیرد.
نگران پر شدن تمام مربع ها نباشید اما جدیت به خرج دهید و ساعت و حجم مطالعه زیست را بالا ببرید. 3 تا 5 بار دوره فصلها برای اغلب داوطلبان کنکوربعد از تعطیلات عید شکل می گیرد . پس امکان اجرای این برنامه را خواهید یافت . اگر برای فصلی تست های منظم و آموزشی زیاد زدید و تک تک اشکالات خود را ازمتن کتاب درسی بررسی نمودید مجاز هستید یک مربع دیگر تیک بزنید.
اگر تصور می کنید امکان دوره و تکرار به این اندازه را ندارید در هر فصل مربع های قرمز رنگ ( که نشانگر محدوده نه چندان مطلوب است ) را حتما پر کنید.
مربع های زرد رنگ ( که نشانگر محدوده مطلوب است ) را تماما در فصل های مهم در اولویت قرار دهید.
مربع های سبز رنگ ( که نشانگر محدوده کاملا مطلوب است )در فصل های بسیار مهم که پیشنهاد 14 بار مطالعه و دوره و مرور داده شده است باید تیک بخورد. هرگز این فصل ها را دست کم نگیرید .
مطمئنا با اجرای دقیق این برنامه در هرزمانی از سال تحصیلی می توانید بر خلاف بسیاری از داوطلبان کنکور که به دلیل کم توجهی و انتظار بالا از این درس با پاسخ های غلط زیاد در کنکور آسیب می بینند. از زیست شناسی به عنوان یک درس موثر و مثبت بهره برداری نمائید.
درس زیست شناسی کنکور را باید با لذت مطالعه کرد. مفاهیم آن را بهم مرتبط دانست و آنها را در کنار هم دسته بندی کرد و در نهایت تک تک کلمات و جملات و قید ها را نیز با تکرار و مرور حفظ کرد. یادداشت نکات مهم ، حاشیه نویسی در کتاب درسی و استفاده از کتاب درسی بعنوان اصلی ترین منبع در این درس بسیار حائز اهمیت است . با این حال ، در جلسه کنکور به درصد خوب هم باید قانع بود. درصد خوب در چند سال گذشته لزوما 80 یا 90 یا 100 درصد نبوده است . این یک ادعا نیست بلکه واقعیت موجود دربین نفرات برتر کنکور گروه علوم تجربی است.
مطمئنا توجه به این برنامه منظم با کمک لیبل های زیست شناسی کمک قابل توجهی به رشد و پیشرفت شما در این درس خواهد کرد.
شکی نیست که در کنار مطالعه کتاب و تسلط و تکرار تست های کنکورهای سراسری استفاده از کتاب های کمک آموزشی خوب و کامل برای تکمیل درک و ارتباط بین مطالب لازم است .
زیست سال دوم فصل اول www.rahmaniac.ir
7 6 5 4 3 2 1
 
  زیست سال سوم فصل هشتم www.rahmaniac.ir 
14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
زیست سال دوم فصل دوم ww.rahmaniac.ir 
9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
  زیست سال سوم فصل نهم www.rahmaniac.ir 
14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
زیست سال دوم فصل سوم  www.rahmaniac.ir 
9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
  زیست سال سوم فصل دهم www.rahmaniac.ir 
14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
زیست سال دوم فصل چهارم www.rahmaniac.ir 
14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
  زیست سال سوم فصل یازدهم www.rahmaniac.ir 
12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
زیست سال دوم فصل پنجم www.rahmaniac.ir 
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
  زیست پیش دانشگاهی فصل یک www.rahmaniac.ir 
14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
زیست سال دوم فصل ششم www.rahmaniac.ir 
14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
  زیست پیش دانشگاهی فصل دو www.rahmaniac.ir 
7 6 5 4 3 2 1
 
زیست سال دوم فصل هفتم www.rahmaniac.ir 
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
  زیست پیش دانشگاهی فصل سه www.rahmaniac.ir 
7 6 5 4 3 2 1
 
زیست سال دوم فصل هشتم www.rahmaniac.ir
9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
  زیست پیش دانشگاهی فصل چهار www.rahmaniac.ir 
8 7 6 5 4 3 2 1
 
زیست سال سوم فصل اول www.rahmaniac.ir 
9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
  زیست پیش دانشگاهی فصل پنج www.rahmaniac.ir 
12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
زیست سال سوم فصل دوم www.rahmaniac.ir 
9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
  زیست پیش دانشگاهی فصل ششم www.rahmaniac.ir 
7 6 5 4 3 2 1
 
زیست سال سوم فصل سوم www.rahmaniac.ir
9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
  زیست پیش دانشگاهی فصل هفتم www.rahmaniac.ir 
7 6 5 4 3 2 1
 
زیست سال سوم فصل چهارم www.rahmaniac.ir 
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
  زیست پیش دانشگاهی فصل هشتمwww.rahmaniac.ir 
14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
زیست سال سوم فصل پنجم www.rahmaniac.ir
8 7 6 5 4 3 2 1
 
  زیست پیش دانشگاهی فصل نهم www.rahmaniac.ir 
14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
زیست سال سوم فصل ششم www.rahmaniac.ir 
8 7 6 5 4 3 2 1
 
  زیست پیش دانشگاهی فصل دهم www.rahmaniac.ir 
14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
زیست سال سوم فصل هفتم www.rahmaniac.ir 
8 7 6 5 4 3 2 1
 
  زیست پیش دانشگاهی فصل یازدهم www.rahmaniac.ir 
14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
 
 
آموزشگاه علمی رحمانی
http://rahmaniac.ir
آموزشگاه رحمانی
اولین آموزشگاه تقویتی در کرج
اولین آموزشگاه کنکور درکرج
آموزش ریاضی هفتم در کرج-آموزش علوم هفتم در کرج- آموزش عربی هفتم در کرج
آموزش ریاضی هشتم در کرج- آموزش علوم هشتم در کرج- آموزش عربی هشتم در کرج
آموزش ریاضی نهم در  کرج - آموزش علوم نهم در کرج - آموزش عربی نهم در کرج
برگزاری کلاسهای خصوصی ابتدایی در کرج
برگزاری کلاسهای خصوصی دوره اول متوسطه در کرج
برگزاری کلاسهای خصوصی دوره دوم متوسطه درکرج
برگزاری کلاسهای خصوصی کنکور در کرج
برگزاری کلاسهای خصوصی دانشگاهی در کرج
بهترین اساتید کنکور در کرج
بهترین مشاور در کرج
بهترین اساتید تیزهوشان در کرج
بهترین اساتید تقویتی در کرج
اولین آموزشگاه کنکور در کرج
اولین آموزشگاه علمی در کرج
انتخاب رشته دانشگاه سراسری
انتخاب رشته دانشگاه آزاد
انتخاب رشته تحصیلی
آموزشگاه رحمانی
اولین آموزشگاه کنکور درکرج
اولین آموزشگاه تقویتی در کرج
آموزش ریاضی هفتم در کرج-آموزش علوم هفتم در کرج- آموزش عربی هفتم در کرج
آموزش ریاضی هشتم در کرج- آموزش علوم هشتم در کرج- آموزش عربی هشتم در کرج
آموزش ریاضی نهم در  کرج - آموزش علوم نهم در کرج - آموزش عربی نهم در کرج
برگزاری کلاسهای خصوصی ابتدایی در کرج
برگزاری کلاسهای خصوصی دوره اول متوسطه در کرج
برگزاری کلاسهای خصوصی دوره دوم متوسطه درکرج
برگزاری کلاسهای خصوصی کنکور در کرج
برگزاری کلاسهای خصوصی دانشگاهی در کرج
بهترین اساتید کنکور در کرج
بهترین مشاور در کرج
بهترین اساتید تیزهوشان در کرج
بهترین اساتید تقویتی در کرج
اولین آموزشگاه کنکور در کرج
اولین آموزشگاه علمی در کرج
انتخاب رشته دانشگاه سراسری
انتخاب رشته دانشگاه آزاد
انتخاب رشته تحصیلی
آموزشگاه رحمانی